ЕЛЕКТРОСАМОКАТ ЯК ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ ЗГІДНО З ЧИННИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ: СУДОВА ПРАКТИКА

Питання правового регулювання електротранспорту сьогодні обговорюється на всіх рівнях: від побутового до законодавчого.

Важливо, що такі засоби пересування дійсно не мають прямо закріпленого офіційного статусу, а тому в ситуаціях за участі їх водіїв часто виникає багато спірних та невирішених питань.

Нагадаємо, що ще 9 вересня 2020 року Верховна Рада України у першому читанні ухвалила законопроєкт №3023, який визначає нову категорію учасників дорожнього руху – користувачі персонального легкого електротранспорту та закріплює основи правового регулювання їх руху. Проте, станом на сьогодні, закон №3023 залишається неприйнятим.

Нещодавно, Шевченківський суд Запорізької області наважився все ж встановити важливі факти для вирішення кримінальної справи, де обвинуваченим виступав саме водій електричного самокату.

Відтак, вироком від 19.04.2021 року у справі №336/7734/20 Шевченківський суд Запорізької області встановив, що особа, керувала елетричним самокатом який згідно п. 1.10 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів
України № 1306 від 10.10.2001, є транспортним засобом. Варто зазначити, що згідно вказаного судом п. 1.10 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001 механічний транспортний засіб – транспортний засіб, що приводиться в рух з допомогою двигуна. Цей термін поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт.

Можна зробити висновок, що при віднесенні електричного самоката до механічного транспортного засобу суд перш за все врахував наявність електродвигуна та його потужність. Таким чином, на прикладі зазначеного судового рішення у справах, пов’язаних безпосередньо з електротранспортом, а особливо коли мова йдеться про відшкодування шкоди завданої його водіями – для обґрунтування та належного застосування Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001, яких водії електричних самокатів та інших подібних засобів мають безумовно дотримуватися – варто звертати увагу саме на наявність у такого «транспорту» електродвигуна та його потужність, що, зокрема, підтверджується технічними документами та характеристиками.

Останнім часом, електротранспорт став надзвичайно поширеним засобом пересування, а, відповідно, зріс і травматизм внаслідок цього, тому, пам’ятайте навіть сьогодні, коли електричний самокат, моноколесо та гіроскутер – поняття невідомі для нашого законодавства – їх можна визнати транспортними засобами, відповідно до Правил дорожнього руху України, а відтак – і змусити водіїв цих засобів їх дотримуватися та нести відповідальність за нанесену шкоду.

Leave a Comment